Ce înseamnă cuvintele cheie în SEO și de câte tipuri sunt

Cuvinte cheie în SEO: 11 tipuri de cuvinte cheie

Cuvintele cheie din punctul meu de vedere reprezintă fundația unei strategii SEO. Dacă cercetarea de cuvinte cheie nu este făcută corect, rezultatul tuturor eforturilor în procesul de optimizare SEO va fi probabil cel mult mediocru.

Ce sunt cuvintele cheie în SEO și de ce sunt importante?

Cuvintele cheie sunt interogările folosite de către utilizatorii când caută ceva pe Google sau în orice alt motor de căutare pentru a găsi informații, produse sau servicii relevante.

Alegerea și utilizarea corectă a cuvintelor cheie pot determina cât de bine este clasat un site și câți utilizatori atrage.

În 2024 cuvintele cheie încă sunt foarte importante în SEO. Însă din punctul meu de vedere Google alege să prioritizeze paginile care acoperă un subiect în mod cuprinzător, decât paginile care doar vizează un cuvânt cheie.

Bineînțeles, acum mai bine de 10 ani era suficient să populezi o pagină cu termenul pe care voiai să te clasezi în Google, să folosești câteva backlink-uri și puteai ajunge pe prima pagină din Google.

Ei bine, în 2024 asta a devenit mai dificil. De fapt a devenit mai dificil în urmă cu câțiva ani, odată cu lansarea algoritmilor RankBrain și BERT care interpretează și contextul conținutului și nu se mai bazează doar pe cuvinte cheie.

Însă ce trebuie să ști este că deși Google a devenit mai deștept cuvintele încă sunt importante deoarece putem să aflăm ce caută publicul nostru țintă și să creăm conținut în jurul acestor căutări.

Mai pe scurt, aceste cuvinte cheie servesc ca indicatori ai contextului pentru pagină și cât de relevantă este pagina.

Folosirea acestora în locurile potrivite ajută motoarele de căutare să înțeleagă subiectul și contextul unei pagini. Acestea sunt importante pentru a clasa o pagină în primele rezultatele ale unor căutări căutării în Google.

Ghid SEO pentru afaceri locale

Urmează să lansez un ghid SEO care va fi gratuit pentru tine. Acesta te va ajuta să obții mai mulți clienți din Google pentru afacerea ta locală. Abonează-te la newsletter și vei fi printre primele persoane care vor beneficia de el. Îți va lua mai puțin de 10 secunde să te abonezi în timp ce eu am investit până acum peste 20 de ore în el.


Tipuri de cuvinte cheie în funcție de intenție

Eu personal consider că cel mai important pas când fac keyword research este să verific intenția căutării pe care o are acea expresie vizată. Astfel există 4 intenții de căutare:

  • Informaționale
  • Navigaționale
  • Tranzacționale
  • Comerciale

Informaționale

Cuvintele cheie informaționale sunt utilizate atunci când oamenii caută informații generale, fără intenția de a cumpăra.

De exemplu, utilizatorii pot folosi întrebări precum „ce înseamnă x”, „cât consumă y” „cum să z” etc. Aceste subiecte în general sunt ideale pentru a crea articole de blog, tutoriale sau ghiduri.

Cuvintele cheie informaționale sunt importante pentru a atrage trafic organic în etapele incipiente ale procesului de cumpărare și pentru a construi autoritatea site-ului.

Exemple de interogări cu intenție informațională

exemple cuvinte cheie informaționale

Navigaționale

Cuvintele cheie navigaționale sunt folosite de către utilizatorii care vor să acceseze o anumită pagină sau un site al unui anume brand.

Aceste cuvinte cheie conțin de obicei numele unui brand sau un produs specific. De exemplu, cineva care caută „Facebook login” sau „televizor Emag” știe exact ce pagină vrea să găsească când caută.

Aceste tipuri de cuvinte cheie sunt valoroase pentru a capta utilizatorii fideli sau interesați de un brand și sunt relevante mai ales pentru site-urile bine-cunoscute.

Exemple de interogări navigaționale

idei cuvinte cheie navigationale

Comerciale

Oamenii fac căutări comerciale când sunt aproape de faza de achiziție, dar vor să vadă păreri, topuri, comparații și recenzii.

În general aceste căutări conțin termeni precum „cel mai bun produs”, „produs 1 vs produs 2” sau „recenzie produs”.

Astfel de termeni sunt ideali pentru articole care compară produse, recenzii și liste de recomandări, atrăgând utilizatori care sunt deja interesați de achiziții și analiza acestora.

Exemple de căutări comerciale

idei de cuvinte cheie comerciale
idei de cuvinte cheie comerciale

Tranzacționale

Cuvintele cheie tranzacționale sunt folosite de oamenii care sunt gata să facă o achiziție, de obicei în faza finală a călătoriei clientului.

Aceste cuvinte cheie conțin termeni precum „cumpăr,” „preț” sau „transport gratuit” și sunt cei mai potriviți pentru paginile de produse, paginile categoriilor de produse, sau pagini de servicii.

Exemple de căutări tranzacționale

exemple de cuvinte cheie tranzacționale

Recomandarea mea

Probabil ți-ai dat seama că interogările cu intenție comercială, tranzacțională și navigațională sunt cele care aduc cei mai mulți bani.

Sfatul meu este să aloci atenție și către zona de informare deoarece în acest mod poți educa o audiență care în viitor probabil va ajunge în faza de achiziție, obții expunere pentru brand și îți construiești autoritatea.

Cuvinte cheie în funcție de lungime

Cuvinte cheie long tail

Expresiile long tail sau cu coadă lungă sunt fraze mai specifice, de obicei alcătuite din trei sau mai multe cuvinte, cum ar fi „protectie saltea impermeabila 160×200”.

Ele în general au un volum de căutare mai redus, dar acesta este mai calificat, având o intenție de căutare clară. În plus acestea au volum mai mic de căutări și de multe ori au o competiție scăzută, ceea ce înseamnă că sunt mai ușor de clasat în Google.

Cuvintele cheie long tail sunt importante pentru captarea utilizatorilor aflați în etapele avansate din călătoria clientului. Acestea fiind specifice au o rată de conversie mult mai mare.

Urmând exemplu de mai sus „protectie saltea impermeabila 160×200” – are un volum de cautare mai mic fata de „protectie saltea”.

La primul cuvânt cheie, utilizatorul știe exact ce vrea și este mult mai predispus la a cumpăra și astfel, pe acea căutare există o rată de conversie mai bună.

Exemple de cuvinte cheie long tail

exemple de cuvinte cheie long tail

Cuvinte cheie short tail

Cuvintele cheie short tail sunt termeni generali, compuși de obicei din unul sau două cuvinte, cum ar fi „tricou” sau „tricouri dama.”

Ele pot atrage un volum mare de trafic, deoarece au un volum mare de căutări. Totuși, datorită concurenței ridicate, este mai dificil să obții o clasare bună în Google pentru acești termeni.

În plus, cuvintele cheie scurte tind să fie mai vagi și pot atrage un public mai puțin relevant cu o rată de conversie mai mică.

Exemple interogări short tail

exemple de cuvinte cheie short tail

Tipuri de cuvinte cheie în funcție rolul lor

Principale

Cuvintele cheie principale sunt termenii centrali pentru fiecare pagină web, reprezentând subiectul de bază al conținutului.

Aceștia sunt foarte importanți pentru a atrage atenția motoarelor de căutare și a utilizatorilor interesați de acel subiect specific.

Alegerea acestor cuvinte trebuie să fie bine gândită, deoarece ele vor avea un impact semnificativ asupra clasării în rezultatele de căutare.

Cuvintele cheie principale sunt cele pentru care dorești să obții poziții de top în paginile cu rezultate din motoarelor de căutare.

Secundare

Cuvintele cheie secundare sunt termeni adiționali, sinonime sau expresii similare care susțin topicul principal și contribuie la acoperirea semantică a conținutului.

Mai exact, ajută la extinderea contextului pentru pagină și la abordarea diverselor intenții de căutare ale utilizatorilor.

Utilizarea cuvintelor cheie secundare asigură un conținut bogat, mai bine indexat de motoarele de căutare, oferind în același timp o experiență naturală pentru oameni.

LSI (Latent Semantic Indexing)

Cuvintele cheie LSI sunt termeni corelați semantic cu cuvintele cheie principale și ajută motoarele de căutare să înțeleagă mai bine contextul paginii.

În loc să repeți excesiv cuvântul cheie principal, folosirea termenilor LSI asigură o experiență a lecturii mai naturală și oferă un context mai amplu.

De exemplu, pentru cuvântul cheie principal „SEO,” cuvintele LSI relevante ar putea fi „optimizare pentru motoarele de căutare,” „clasare în Google” și „Optimizare pentru rezultate organice”.

Integrarea acestor termeni ajută la acoperirea semantică și la creșterea șanselor de a răspunde mai bine la diversele interogări ale utilizatorilor.

Beneficii:

  • Oferă un context mai complet pentru motoarele de căutare.
  • Evită suprasaturarea paginii cu termenul principal.
  • Îmbunătățește relevanța și calitatea conținutului pentru cititori.

Alte tipuri de cuvinte cheie

„seed”

Cuvintele cheie „seed” (de bază) sunt termeni generali, de la care pornește întregul proces de cercetare pentru cuvinte cheie.

Aceștia sunt termeni de bază și pot fi compuși din unul sau două cuvinte esențiale, care ajută la identificarea unor variante mai detaliate, specifice sau long-tail.

De exemplu, „SEO” poate fi un cuvânt cheie seed, de la care se pot genera termeni mai specifici, cum ar fi „optimizare SEO” sau „optimizare SEO tehnică.” Aceste variații sunt utile pentru a răspunde mai bine la intențiile utilizatorilor și a capta traficul relevant.

„evergreen”

Cuvintele cheie „evergreen” sunt termeni care își păstrează relevanța și utilitatea în timp, ceea ce înseamnă că pot atrage trafic pe termen lung.

Spre deosebire de termenii influențați de sezonalitate, termenii evergreen sunt folosiți de utilizatori în mod constant.

De exemplu, „cum să îți optimizezi site-ul pentru SEO” este un cuvânt cheie evergreen, deoarece subiectul rămâne relevant pe măsură ce noile tehnologii și bune practici în SEO evoluează.

Cu competiție scăzută

Cuvintele cheie cu competiție scăzută sunt termeni pentru care nu există o concurență intensă și prin urmare, sunt mai ușor de clasat.

Folosirea acestora este o bună practică mai ales pentru site-urile noi sau pentru cele care nu au autoritate mare în domeniu. Acestea au de obicei un volum de căutare mai mic, dar permit o clasare mai rapidă și mai ușoară.

Aceste cuvinte cheie sunt utile pentru a atrage trafic organic în etapele inițiale ale dezvoltării site-ului, iar odată ce site-ul capătă autoritate, se poate extinde către termeni mai competitivi.

Cu intenție locală

Cuvintele cheie cu intenție locală sunt foarte importante pentru atragerea unui public local și îmbunătățirea vizibilității în SEO local.

Aceste cuvinte cheie conțin locații geografice sau termeni care indică un spațiu specific, cum ar fi „cabinet stomatologic București” sau „restaurant în Cluj-Napoca.”

Ele sunt utile în strategii SEO pentru afaceri locale care doresc să fie găsite de utilizatori în proximitate, contribuind la o optimizare mai precisă și la o experiență personalizată pentru cei care caută servicii într-o anumită zonă.

Beneficii:

  • Îmbunătățește clasarea pentru căutările locale, atrăgând clienți din proximitate.
  • Crește probabilitatea de apariție în secțiunile de căutări locale din Google, cum ar fi „Local Pack.”

Cum să faci keyword research

Alegerea corectă a cuvintelor cheie implică utilizarea unor instrumente precum Google Keyword Planner, Ahrefs, SEMrush și altele, pentru a analiza volumul de căutare, competiția și relevanța.

Integrarea acestor cuvinte în paginile site-ului trebuie să fie naturală și distribuită în titlu, subtitluri, meta descriere, conținut și tag-urile ALT ale imaginilor.

Evită excesul de cuvinte cheie (keyword stuffing), deoarece poate afecta negativ clasarea în Google sau chiar penaliza site-ul.

Cercetare

Să presupunem că ai un magazin online. În acest magazin pe lângă alte produse vinzi și lenjerie de pat. Vom începe cercetarea de cuvinte cheie pentru această categorie folosind keyword planner de la Google.

Primul pas ar fi să introduc cuvântul cheie de bază lenjerii de pat în keyword planner pentru a vedea cum caută oamenii.

Cercetare cuvinte cheie în SEO

După cum vezi, sunt o mulțime de cuvinte cheie. Însă nu le vom folosi pe toate ci doar pe cele care sunt relevante pentru această afacere.

Ce cuvinte cheie să alegi

Deși poate părea foarte tentant să alegi cuvântul cheie principal, adică lenjerii de pat deoarece are un volum foarte mare și să-ți intensifici eforturile pentru a clasa acel cuvânt, eu cred că este total greșit.

Probabil ți minte că spuneam mai sus că cuvintele cheie specifice au rata de conversie mult mai mare. Să presupunem că printre multe modele de lejerii de pat ai câteva zeci de modele lenjerii de pat cu elastic.

Ce cuvinte cheie să alegi în SEO

În situația asta recomandarea mea pentru tine va fi se creăm o categorie destinată acestor produse.

Următorul pas este să luăm acest cuvânt cheie și să-l punem în din nou în keyword planner pentru a verifica ce sugestii ne dă acest instrument.

Keyword planner sugestii de cuvinte cheie

Eu personal aleg să lucrez în google drive si astfel voi crea o foaie de calcul ca cea din imaginea de mai jos.

Fișier pentru cercetarea cuintelor cheie

După ce începi completarea acestei foi de calcul acesta va trebui să arata ceva de genul:

Completare fișier pentru cercetarea cuvintelor cheie

Am pus 2 cuvinte cheie de dragul exemplului, iar pe coloana Concurență am pus URL-urie care sunt pe primele 3 poziții pe căutarea lenjerii de par cu elastic.

Ce cuvinte cheie să nu alegi

Ca și idee recomandarea mea este să folosești maxim 10-15 variații ale cuvântului cheie principal.

Având în vedere acest lucru și luând în calcul acest exemplu probabil vei fi tentat să folosești și cuvintele cheie precum: lenjerie cocolino cu elastic, lenjerii damasc cu elastic.

Ei bine asta ar fi greșit deoarece intenția căutării ne spune că omul în primul rând vrea ca lenjeria de pat să fie cocolino sau damasc.

Acest lucru îl verificăm cu ajutorul google. Dacă vei deschide o filă google incognito si vei căuta lenjerie cocolino cu elastic vei vedea că pe prima pagina toate rezultatele sunt cu lenejerii cocolino.

Cum să alegi ce cuvinte cheie să folosești

Acest lucru ne spune că dacă vindem lejerii cocolino cu elastic, acest cuvânt cheie trebuie targetat în categoria de produse pentru lenjerii cocolino.

Alte cuvinte cheie pe care nu ar trebui să le alegi sunt cele cu volum foarte mic de căutare, cel puțin în situația asta.

Ce cuvinte cheie să nu alegi

Există situații sau afaceri pentru care toate cuvintele cheie însumează un volum de 1000-2000 de căutări lunare. În situația aia vei folosi și cuvintele cheie care au un volum mic de căutări.

Analiza concurenței

Deși această analiză se poate face cu mai multe tool-uri (care sunt contra cost, dar voi vorbi mai multe despre ele în secțiunea următoare) eu în această situație voi folosi Ahrefs. Voi lua toate aceste URL-uri și le voi analiza.

Analiză url in Ahrefs

După cum se vede cei de la patulmeu.ro fac o treabă foarte bună și se afișează pe 101 cuvinte cheie și obțin 1500 de vizite doar pe acest URL.

În realitate numărul de vizite este mai mare probabil cu cel puțin 30% deoarece, Ahrefs nu este foarte precis când vine vorba de estimarea traficului.

Acum vom da click pe 101 unde scrie keywords și vom vedea ce cuvinte cheie targetează acest site în această categorie de produse.

idei cuvinte cheie ahrefs

După cum vezi aici vom putea să ne luăm multe idei de cuvinte cheie care se potrivesc și pentru site-ul nostru pentru această categorie de produse.

Sfatul meu este să nu te bazezi pe volumul de căutare dat de Ahrefs. După cum vezi această nu e precis. Lenjerii de pat cu elastic în keyword planner avea un volum de căutare de 3600 iar aici de doar 1400.

Acesta fiind și motivul pentru care am zis că traficul estimat de Ahrefs este mai mic, motivul fiind că aceștia nu au acces la date exacte legate de volumul de căutare.

Deși eu am început în acest exemplu cercetarea de cuvinte cheie direct cu keyword planner, dacă deja ai un site care are minim câteva luni vechime poți începe cercetarea din Google Search Console făcând un audit.

Instrumente pentru cercetarea și analiza cuvintelor cheie

Pentru a face o analiză a cuvintelor cheie ai nevoie din punctul meu de vedere de instrumente dedicate acestui proces.

Unul ar fi Google keyword Planner care este gratuit și unul plătit, pentru analiza concurența. Eu prefer Ahrefs, dar e doar o alegere personală. Poți alege oricare dintre instrumentele de mai jos:

Google Keyword Planner este un instrument gratuit, ideal pentru a obține volume de căutare pentru cuvinte și pentru a descoperii idei de cuvinte cheie.

Utilizat în principal pentru publicitatea Google Ads, acesta oferă informații despre volumul de căutare lunar și gradul de concurență pentru diverse cuvinte cheie.

Deși datele sunt prezentate cu mai puțini indicatori acesta oferă volumul exact de căutări lunar. Un lucru important este că pentru acesta să ofere date precise este nevoie ca în acel cont să se ruleze reclame de minim câțiva lei pe zi.

Ahrefs este un instrument SEO avansat, folosit pentru analiza detaliată a competiției, a cuvintelor cheie și a backlink-urilor.

Permite monitorizarea cuvintelor cheie, analiza SERP și urmărirea clasamentelor. Este ideal pentru utilizatorii care caută o perspectivă completă asupra concurenței și oportunităților SEO.

Semrush este un alt instrument SEO foarte popular, care oferă o gamă largă de date și analize, inclusiv cercetarea de cuvinte cheie, analiza competiției, audituri SEO, și urmărirea clasamentului.

Pe lângă volumul de căutare și competitivitate, Semrush oferă informații despre intenția de căutare, sugerând cuvinte cheie adiționale, întrebări și subiecte conexe.

Acest instrument este ideal pentru strategii SEO cuprinzătoare și pentru identificarea oportunităților de optimizare.

Moz este un instrument recunoscut în SEO, folosit pentru cercetarea cuvintelor cheie și evaluarea autorității domeniului (Domain Authority).

Moz oferă funcții precum Keyword Explorer, care ajută la identificarea oportunităților SEO prin furnizarea de date despre dificultatea cuvintelor cheie, volumul de căutare și importanța fiecărui termen.

Este ideal pentru strategii SEO axate pe creșterea autorității unui site și pe monitorizarea continuă a performanței.

Concluzie și sfaturi finale

Diversificarea tipurilor de cuvinte cheie într-o strategie SEO bine conturată poate îmbunătăți atât clasarea în motoarele de căutare, cât și relevanța conținutului pentru utilizatori.

O strategie completă de cuvinte cheie, care include termeni principali, secundari, long-tail și LSI, va atrage un trafic de calitate și va aduce rezultate pe termen lung.

Poate te mai interesează și: